پرکن مایعات غلیظ

انواع مکانیسم دستگاه پرکن

انواع مکانیسم دستگاه پرکن

امروزه با توجه به پیشرفت در صنعت بسته بندی محصولات و تولید دستگاه های تمام اتوماتیک و نیمه اتوماتیک، تولید و بسته بندی انواع محصولات در کارخانه ها به صورت ماشینی و بدون دخالت دست انجام می شود یکی از این دستگاه های مهم و کاربردی دستگاه پرکن مایعات است.

پر کردن ظروف و بسته بندی محصولات از مواد آرایشی، بهداشتی،غذایی و … توسط دستگاه پرکن انجام می شود. دستگاه پرکن کاربرد بسیاری دارد و فرایند پرکردن و بسته بندی محصولات را سرعت می دهد.دستگاه پرکن انواع متعددی دارد و براساس نوع مایع،مکانیسم دستگاه پرکن متفاوت است.

دستگاه پرکن مایعات

در دستگاه پرکن مایعات به طور معمول از سه مکانیسم پرکن پمپی، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستونی استفاده می شود. هر کدام از این مکانیسم ها ممکن است برای یک مایع مناسب و برای دیگری کارایی نداشته باشد. انتخاب دستگاه مناسب با مکانیسم درست می تواند تأثیر بسیار زیادی در بالا بردن بهره وری خط تولید داشته باشد. در ادامه هر کدام از مکانیسم ها توضیح داده شده اند.

 

دستگاه پرکن مایعات سیلندر پیستونی

این دستگاه پرکن مایعات برای پر کردن مایعات غلیظ استفاده می شود که سیالیت کمتری دارند. غلظت مایعات موجب می شود که جاری شدن و انتقال مواد با سرعت انجام نشود. به همین دلیل دستگاه به سرعت انتقال آن ها می افزاید.
دستگاه پرکن سیلندر پیستونی نیز روشی دیگر است که در ماشین آلات اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد و دقت بالایی دارد. به دلیل ثابت بودن حجم تعیین و تنظیم شده ،خطای مقدار تزریق مواد خیلی کم می باشد به همین علت در مایعات با غلظت زیاد از این روش استفاده می شود.

 

 

دستگاه پرکن مایعات پمپی

برای بسته بندی مایعات رقیق و نیمه غلیظ هستند. سرعت این دستگاه ها از دستگاه های سیلندر پیستونی بیشتر است و نسبت به دیگر مکانیسم های پرکن مایعات عملکرد بهتری دارد.
با توجه به نوع پمپی که در آن به کار رفته باشد عملکرد دستگاه برای ویسکوزیته های متفاوت با هم فرق دارد. این دستگاه ها برای مایعات پالپ دار و با ذرات جامد استفاده نمی شوند و برای این مایعات بهتر است دستگاه سیلندر پیستونی را به کار ببرند. این دستگاه مناسب ترین گزینه برای پر کردن مایعات گران قیمت است.
مکانیزم پمپی معمولا دقت چندانی ندارد و می توان برای انواع مایعات از آن استفاده کرد. اما به دلیل ماهیت کارکرد برای موادی همچون گریس سرد که چسبندگی زیادی دارند بسیار گزینه مطلوبی حساب می شود.

قیمت دستگاه لیبل زن

دستگاه پرکن مایعات ثقلی

دستگاه پرکن مایعات ثقلی از ارزان ترین نوع دستگاه های پرکن است. از این دستگاه برای پر کردن مایعات رقیق استفاده می شود. مکانیسم این دستگاه بسیار ساده است. مایع در یک مخزن در بالای دستگاه قرار می گیرد که از طریق اتصالات به نازل یا نازل هایی که در پایین مخزن هستند متصل می شود.

وقتی نازل ها باز شوند فشار ثقل مخزن موجب جاری شدن مایع به طرف پایین می شود. ظرف ها را در زیر نازل قرار می دهند و با کنترل زمان باز بودن نازل، حجم مایع وارد شده به درون ظرف کنترل خواهد شد.

برای جلوگیری از خطا در زمان پر کردن ظرف ها حجم مایع باید در مخزن تغذیه ثابت نگه داشته شود. کنترل سطح مایع درون مخزن با استفاده از یک شناور یا حسگر کنترل سطح صورت می گیرد. برای این که از کف کردن مایع در زمان تزریق درون ظرف نازل جلوگیری شود، نازل از کف ظرف شروع به پر کردن می کند و با یک سرعت ثابت به طرف بالا به حرکت در می آید.

از این دستگاه برای مایعاتی که حداکثر ویسکوزیته آن ها کمتر از ویسکوزیته روغن زیتون است.از این مدل برای پر کردن ظروف برای مایعات رقیق با درصد غلظت پایین مثل آب معدنی، اسید، دوغ، باتری، سید کننده ها، نوشیدنی های طعم دار، مایعات شیمیایی، غذایی و دارویی و.. استفاده می شود.

این دستگاه مناسب برای پرکردن انواع مایعات رقیق است و به صورت تمام اتوماتیک می باشد و برای جلوگیری از کف کردن مایع در هنگام تزریق داخل ظرف نازل از کف ظرف شروع به پر کردن می کند و با سرعت ثابتی به سمت بالا حرکت می کند

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است