طرزکار دستگاه سیل القایی

طرزکار دستگاه سیل القایی

طرزکار دستگاه سیل القایی به این صورت است که فویل مورد نظر را درون درب ظرف محصول قرار داده و درب را بسته و از روی درب با استفاده از دستگاه سیل القایی که به صورت اشعه ای الکترومغناطیس می باشد فویل را روی درب محصول مورد نظر می چسباند. لازم به ذکر است که با این روش از بسته بندی نه ظرف و نه محتویات آن تحت تاثیر قرار نمی گیرد و گرمای تولید شده به محتویات آسیب نمی رساند.

تفاوت اصلی دستگاه سیل القایی با سایر دستگاه های سیل از قبیل سیل وکیوم و سیل های حرارتی مانند دستگاه دوخت، در این است که حرارت از طریق میدان مغناطیسی به ظرف رسانده می شود. بدین صورت که امواج منتشر شده از پراب دستگاه به درب آن برخورد کرده و ایجاد حرارت می کند (پراب قسمتی از دستگاه است که به درب ظرف چسبانده می شود). و در نهایت حرارت ایجاد شده، سر ظرف را به پولک (فویل چند لایه که روی درب قرار می گیرد) می چسباند.

 

دلایل استفاده از دستگاه سیل القایی

بسته بندی مقاوم: محافظت در برابر عدم ورود اکسیژن، بخار آب، گرد و خاک، اشعه ماوراء بنفش و…، در بسته‌بندی مد نظر قرار می‌گیرند. عدم نفوذ پذیری بسته بندی یک فاکتور اساسی و مهم در طراحی بسته‌بندی است. در بعضی از بسته‌ها از ماده جذب‌کننده اکسیژن برای کمک به طول عمر بسته و به ویژه محصول داخل آن استفاده می‌شود.

فشار هوای تعدیل شده یا کنترل شده نیز در بعضی از بسته‌های غذا گنجانده شده‌است. حفظ کیفیت محتویات داخل بسته و طولانی کردن عمر آن یکی از مهم‌ترین وظایف بسته‌بندی است.

دستگاه سیل القایی دستی

برای استفاده از دستگاه سیل القایی دستی به اپراتوری نیاز داریم که عملیات سیل یا آب بندی کردن درپوش ظروف را با رول سیل انجام دهد. ابتدا اپراتور واشر سیل القایی (فویل آلومینیم) را در انتهای درب ظرف قرارداده و درب ظرف یا بطری را می بندد، سپس دستگاه سیل القایی دستی را بر روی درب ظرف قرار داده و کلید شروع کار را  فشار دهد.در این هنگام میدان مغناطیسی ایجاد شده و حرارت القایی باعث چسبیده شدن واشر فویل به سر بطری یا ظرف می شود.

کاربرد دستگاه سیل القایی

به طور کلی از دستگاه سیل القایی در کارخانجات تولید مواد غذایی استفاده می شود اما کاربرد این دستگاه در در صنایع داروسازی ، صنایع مواد غذایی و خوراکی مانند کارخانه های تولید مربا و عسل ، کارخانه های تولید لبنیات و هر نوع صنعتی که محصولات مشابه داشته و نیاز به سیل درب قوطی و یا بطری های پلاستیکی و شیشه ای محصول خود دارند.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است