دستگاه پرکن

فواید دستگاه پرکن

فواید دستگاه پرکن

دستگاه پرکن همانطور که از نامش مشخص است فرایند پر کردن ظروف را انجام می دهد بی شک می توان گفت از زمانی که دستگاه پرکن ساخته شده است فرایند پر کردن ظروف از انواع مواد غذایی، مواد شیمیایی و بهداشتی و … در کارخانه ها به سرعت و دقت بهتری انجام می شود و بسته بندی محصولات غذایی به راحتی و بدون دخالت دست انجام می شود.فواید دستگاه پرکن بسیار است که در این متن درباره آن به صورت مختصر و مفید توضیحاتی ارائه نموده ایم.

دستگاه پرکن ، دستگاهی است که برای پر کردن وزن مشخصی از مواد در ظروف استفاده می شود. در واقع مهم ترین هدف آن نظم بخشیدن و بسته بندی مواد می باشد. به خاطر تنوعی که در مواد وجود دارد، این دستگاه ها نیز انواع زیادی دارند. انواع دستگاه پرکن مایعات، دستگاه های پرکن پودر ، گرانول ها و … در این دسته قرار می گیرند.

دستگاه های پرکن مایعات با توجه به غلظت مایعات به دو دسته پرکن مایعات غلیظ و پرکن مایعات رقیق تقسیم می شوند. از این دستگاه علاوه بر صنایع غذایی، در صنایع بهداشتی و دارویی و لوازم آرایشی نیز استفاده می گردد. از مهم ترین خصوصیات آن سرعت بخشیدن به فرآیند تولید می باشد.

 

 انواع دستگاه پرکن

برای این که بدانید اتوماسیون دستگاه پرکن چیست، باید بدانید که می تواند به سه شکل دستی، اتوماتیک و نیمه اتوماتیک باشد. این دستگاه می تواند امکانات مختلفی به همراه داشته باشد. به عنوان مثال، بعضی از آن ها به دستگاه دربند نیز مجهز هستند که موجب می شود روند تولید محصول نهایی سرعت بیشتری داشته باشد.

دستگاه پرکن برای پر کردن انواع مایعات و دیگر مواد اعم از پودرها و گازها در ظروف شیشه ای، پلاستیکی و فلزی استفاده می شود. این دستگاه در صنایع زیادی به ویژه در صنایع غذایی کاربرد فراوانی دارد، به علت این که مهم ترین ویژگی بسته بندی با دستگاه پرکن ارائه مواد غذایی به شکل کاملا بهداشتی است.

 

دستگاه پرکن مایعات

دستگاه های پرکن مایعات با در نظر گرفتن تنوع بسیار زیاد مایعات خوراکی و غیر خوراکی قابل بسته بندی به انواع فشاری، پیستونی و پمپی تقسیم می شوند. بیشتر این دستگاه ها به شکل نیمه اتوماتیک و روتاری هستند. این دستگاه های که برای پر کردن مایعات کاربرد زیادی دارند، به دو دسته پرکننده حجمی و پرکننده مایع بر اساس سطح کاربرد دارند.

در پاسخ به این پرسش که انواع دستگاه پرکن چیست می توان گفت انواع دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق در آن دسته قرار داد.

در بازار امروزه پرکننده های مایع به پرکننده فشار، پیستونی، پمپ دار، سیفونی و گرانشی تقسیم بندی می شوند. که تقریبا اکثر آنها از نوع نیمه اتوماتیک یا دواری (روتاری) می باشند تا عملیات پر کردن با سرعت بیشتری صورت گیرد پرکننده های مایع به دو دسته پرکننده حجمی و  پرکننده مایع بر اساس سطح، تقسیم بندی می شوند.

 

دستگاه پرکن فشار

برای سرعت بخشیدن به فرآیند پر کردن از دستگاه هایی استفاده می شود که عملیات پر کردن را توسط فشار انجام می دهد. دستگاه پرکن فشار به یک مخزن و یک پمپ مجهز هستند که در پشت دستگاه قرار گرفته است. در این دستگاه ها، نازل اسپری کننده، وقتی در داخل بطری وارتفاع هدف قرار گرفت، شروع به پرکردن بطری با فشار بالا می کند.

دستگاه پرکن پیستونی

این دستگاه به سوپاپ هایی مجهز هستند  که نسبت به خوراک ورودی واکنش داده و باز  و بسته می شوند. همچنین این پرکن ها به یک مخزن مجهز می باشند که به راحتی و با سرعت ظروف مورد نظر را پر می کنند. از دستگاه پرکن پیستونی معمولا برای موادی که ویسکوزیته بالایی دارند مثل: رب گوجه فرنگی، سس، عسل و غیره، استفاده می کنند که معمولا درصد خطای آن ها بسیار پایین است. برای سرعت بخشیدن به روند تولید چنین محصولاتی از دستگاه پرکن پیستونی استفاده می کنند.

دستگاه پرکن پمپی

فیلرهای پمپ دار یکی دیگر از روش های پر کردن محصولات است که محدوده ی گسترده ای از مایعات تا مواد دارای ویژگی ویسکوزیته (خمیر مانند: رب، عسل، کره و غیره) را پشتیبانی می نماید. این فیلرها به چندین سر برای پر کردن مجهز هستند که یکی از مزایای این پمپ های جابجایی مثبت، سرعت بالا نسبت به نوع پرکن های پیستونی می باشد. یکی از عیوب این دستگاه نسبت به نوع پیستونی، درصد خطای بالاتر است.

 

دستگاه پرکن تک نازله مواد غلیظ و رقیق

 

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است