دستگاه پرکن مایعات

تفاوت دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق

تفاوت دستگاه پرکن مایعات غلیظ و رقیق

یکی از مهم ترین دستگاه ها در صنعت بسته بندی محصولات و کاربردی در کارخانه ها و کارگاه های تولیدی انواع محصولات دستگاه پرکن مایعات  می باشد، البته دستگاه پرکن پودر و سایر مواد نیز داریم اما دستگاه پرکن مایعات کابرد بیشتری دارد

زیرا اکثر محصولات مورد نیاز همچون محصولات دارویی، محصولات آرایشی بهداشتی، محصولات خوراکی و … توسط این دستگاه به داخل ظروف مورد نظر ریخته می شوند. به طور دقیق تر می توان گفت دستگاه پرکن مایعات نیز به دو نوع پرکن مایعات غلیظ و رقیق تقسیم می شود و مایعات براساس گرانروی و غلظتی که دارند با دستگاه پرکن به داخل ظروف ریخته می شوند و برای بسته بندی آماده می شوند.

 

دستگاه پرکن مایعات رقیق

این دستگاه برای پر کردن انواع مایعات رقیق در ظرف های مختلف بکار می رود. تعریفی که برای مایعات وجود دارد که حداکثر ویسکوزیته آنها کمتر از ویسکوزیته روغن زیتون است.از این مدل برای پر کردن ظروف برای مایعات رقیق با درصد غلظت پایین مثل آب معدنی، اسید، دوغ، باتری، نوشیدنی های طعم دار، مایعات شیمیایی، غذایی و دارویی و… استفاده می شود.

دستگاه پرکن مایعات رقیق که به پرکن ثقلی معروف است از انواع دستگاه های صنایع غذایی می باشد و کارکرد آن بدون پمپ یا موتور و بر اساس نیروی جاذبه زمین (ثقل) می باشد.

 

دستگاه پرکن مایعات رقیق ثقلی

کاربرد دستگاه پرکن مایعات رقیق ثقلی در پرکردن انواع بطری سرکه، دوغ ، آب میوه ، حلال ها ، انواع مایعات شیمیایی ، انواع شوینده ها و سایر مایعات رقیق است. این دستگاه مناسب برای پرکردن انواع مایعات رقیق است و به صورت تمام اتوماتیک می باشد.

برای پر کردن انواع مایعات رقیق در بطری های شیشه ای و پت از ۱۰۰ سی سی تا ۴۰۰۰ سی سی بکار می رود. از آن می توان برای پر کردن انواع مایعات رقیق خوراکی نظیر آب معدنی،  آب میوه ، آب مرکبات و همچنین آب باطری ، کود مایع ، آب ژاول ، عطر و استون استفاده نمود.

 

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

مایعاتی که دارای گرانروی و یا ویسکوزیته (مقاومت ماده در برابر جاری شدن) زیادی هستند، جز مایعات غلیظ دسته بندی می‌شوند. برخی از انواع این مایعات عبارتند از: روغن های شیمیایی با غلظت بالا، گریس، مواد دارویی (شربت) با غلظت بالا ، عسل، شیره خرما، برخی مرباها

هر نوع مایعی که ویسکوزیته‌ی بالا دارد توسط دستگاه پرکن مایعات غلیظ  پر می‌شود، به طور کلی دستگاه پرکن مایعات غلیظ دستگاهی برای پر کردن عسل تا مایع ظرفشویی است.

 

مکانیزم دستگاه پر کن مایعات

  • پرکن پمپی
  • پرکن ثقلی
  • پرکن سیلندر پیستونی

هرکدام از این روش ها ممکن است برای مایعی مناسب باشد ولی برای مایعی دیگر کارایی نداشته باشد. از این جهت انتخاب دقیق در خرید دستگاه پرکن مایعات مناسب، می تواند کمک بسیار زیادی در افزایش بهره وری خط تولید شما کند. به طور کلی سه مکانیزم پرکن پمپی ، پرکن ثقلی و پرکن سیلندر پیستونی برای تزریق مایعات با هر نوع گرانروی ای وجود دارد.

هر کدام از این روش ها ممکن است برای مایعی مناسب و برای مایعی دیگر کارا نباشد. از این جهت انتخاب درست مکانیزم تزریق اهمیت ویژه ای دارد.

مکانیزم دستگاه پرکن پمپی معمولا دقت چندانی ندارد و می توان برای انواع مایعات از آن استفاده کرد. اما به دلیل ماهیت کارکرد برای موادی همچون گریس سرد که چسبندگی زیادی دارند بسیار گزینه مطلوبی حساب می شود. معمولا برای دستگاه پرکن عرقیجات ، دوغ ، انواع شوینده ها و سایر مایعات از سیستم ثقل استفاده می شود.

این سیستم ارزان قیمت ترین روش تزریق است و به کمک جاذبه و وزن خود مایعات عملیات پر کردن صورت می گیرد. این روش در بیشتر مایعات رقیق استفاده می شود.

پر کن سیلندر پیستون نیز روشی دیگر است که در ماشین آلات اتوماتیک مورد استفاده قرار می گیرد و دقت بالایی دارد. به دلیل ثابت بودن حجم تعیین و تنظیم شده ،خطای مقدار تزریق مواد خیلی کم می باشد به همین علت در مایعات با غلظت زیاد از این روش استفاده می شود. برای جلوگیری از کف کردن مایع در هنگام تزریق داخل ظرف نازل از کف ظرف شروع به پر کردن می کند و با سرعت ثابتی به سمت بالا حرکت می کند.

 

دستگاه پرکن مخصوص حجم پایین با عملکرد روتاری

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است