دستگاه میکسر مایعات

دستگاه پرکن فشار

دستگاه پرکن فشار

یکی از مهم ترین دستگاه های صنعتی که کاربرد های فراوانی در کارخانه ها و تولید محصولات غذایی و بهداشتی دارد دستگاه پرکن می باشد، از دستگاه پرکن جهت پر کردن بطری ها و ظروف از مواد غذایی ،مواد بهداشتی،آرایشی و … استفاده می شود.

انواع دستگاه پرکن برای پر کردن محصولات داخل ظروف استفاده می شود اما نوع دستگاه پرکن با توجه به ماده ای که داخل ظروف پر می شود متفاوت است، دستگاه پرکن مایعات، پرکن پودری، پرکن فشار، پرکن پیستونی، پرکن پمپی و … انواع دستگاه پرکن می باشند.

 

درباره دستگاه پرکن فشار

از دستگاه پرکن فشار برای سرعت بخشیدن به فرآیند پرکردن استفاده می کنند که عملیات پر کردن را توسط فشار انجام می دهد. این پرکن ها به یک مخزن و یک پمپ مجهز هستند که در پشت دستگاه قرار گرفته است. در این دستگاه ها، نازل اسپری کننده، وقتی در داخل بطری و ارتفاع هدف قرار گرفت، شروع به پرکردن بطری با فشار بالا می کند.

این دستگاه ها را می توان بر روی پرکن های نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و دوار (روتاری) نصب و پیکربندی کرد. این دستگاه پرکن برای مایعاتی با ویسکوزیته کم تا متوسط مناسب می باشد. سس، شربت، فوم دستشویی، ژل های سبک، شامپو، آب، نوشابه های گازدار برخی از این موارد هستند.

عملکرد بالا، تمیز سازی آسان، راحت بودن کار با دستگاه برای اپراتور، قابلیت ارتقا دستگاه با هزینه کم و انعطاف پذیری بالا برخی از ویژگی های این دستگاه به شمار می رود.

 

دستگاه پرکن مایعات

با توجه نوع مایع پر شونده، شیوه بسته بندی و ظرفیت تولیدی مختلف می باشد. دستگاه های پرکن برای مایعات در نمونه های سیلندر پیستونی، پمپی و … با تعداد نازل های مختلف ساخته می شوند.دستگاه های پرکن مایعات با توجه به غلظت محصول و نوع ظرف پیشنهاد می شوند.

 

انواع دستگاه پرکن مایعات

 

  • دستگاه پرکن مایعات رقیق
  • دستگاه پرکن مایعات غلیظ ( ویسکوز ) پمپی
  • دستگاه پرکن مایعات غلیظ( ویسکوز ) سیلندر پیستونی

 

دستگاه پرکن پیستونی

این دستگاه ها که به سوپاپ هایی مجهز هستند که نسبت به خوراک ورودی واکنش داده و باز  وبسته می شوند. همچنین این پرکن ها به یک مخزن مجهز هستند که براحتی و با سرعت ظروف مورد نظر را پر می کند. از دستگاه پرکن پیستونی معمولا برای موادی که ویسکوزیته بالایی دارند مانند: رب گوجه فرنگی، سس، عسل و غیره، استفاده می کنند که معمولا درصد خطای آنها بسیار پایین می باشد. برای سرعت بخشیدن به روند تولیدِ چنین محصولاتی از دستگاه پرکن پیستونی استفاده می کنند.

دستگاه پرکن پمپی

فیلرهای پمپ دار یکی دیگر از روش های پر کردن محصولات می باشد که محدوده ی گسترده ای از مایعات تا مواد دارای ویژگی ویسکوزیته (خمیر مانند: رب، عسل، کره و غیره) را پشتیبانی می کند. این فیلرها به چندین سر برای پر کردن مجهز هستند که یکی از مزایای این پمپ های جابجایی مثبت، سرعت بالا نسبت به نوع پرکن های پیستونی می باشد. یکی از عیوب این دستگاه نسبت به نوع پیستونی، درصد خطای بالاتر می باشد.

یکی دیگر از مزیت های مهم دستگاه پرکن پمپی تنظیم راحت آنها برای پر کردن بر اساس یک حجم مشخص است. همچنین میتوان بر روی دستگاه پرکن پمپ دار یک مخزن همانند فیلرهای پیستونی تعبیه کرد تا با سرعت بیشتری ظروف مورد نظر را پر کند.

دستگاه پرکن های پمپی پرستالتیک

این فیلرها که مجهز به پمپ هایی از نوع جابجایی مثبت هستند درصنایع شیمایی و دارویی خطرناک و حساس مورد استفاده قرار می گیرند. دلیل آن ارتباط نداشتن مواد با هوای اطرف خود می باشد. طرز کار این فیلرها به این صورت است که هنگامی که مایع مورد نظر در یک شلنگ انعطاف پذیر جریان می یابد یک پمپ به صورت چرخشی به این شلنگ فشار آورده و مایع موجود در آن را به سمت جلو هدایت می کند

و پس از نیم دور چرخشِ این پمپ، شلنگ به حالت عادی خود برگشته و پس از یک دور کامل دوباره این پمپ به شلنگ فشار آورده و مایع داخل شلنگ به سمت ظرف مورد نظر هدایت می شود. یکی از مزیت های آن این است که می توان شلنگ های به کاربرده شده را دور ریخت یا اینکه مورد استفاده مجدد قرار داد. همچنین دقت این دستگاه ها بسیار بالا می باشد.

دستگاه پرکن گرانولی

فیلرهای گرانولی در سطح بسیار پایین کار می کنند. پودر یا گرانول ها در یک سینی قرار داده می شوند و بر اساس یک وزن مشخص این ظروف پر می شوند. دقت این دستگاه ها گاهی به حدود یک دهم گرم می رسد. این پرکننده ها هم به صورت نیمه اتوماتیک و هم تمام اتوماتیک در دسترس می باشند.

دستگاه پرکن پاکت

این فیلر ها به گیره هایی مجهز هستند که پاکت های مورد نظر را محکم نگه داشته و محصول نهایی توسط نازل های تعبیه شده به داخل این پاکت ها هدایت می شوند. از این پرکن ها برای یک محصول می توان استفاده کرد و تنظیم دستگاه برای محصولات متنوع کاری سخت و دشوار خواهد بود.

 

دستگاه پرکن گرانشی

این فیلرها که می توانند مجهز به یک سر یا چند سر باشند (head)  برای یک نوع محصول مناسب هستند و برای استفاده از چند محصول متنوع کاربردی نیستند. این فیلرها به یک مخزن مجهز هستند و محصول مورد نظر در این مخزن قرار گرفته و با توجه به نیروی جاذبه زمین، ظروف مورد نظر را پر می کند.

این دستگاه ها دارای تایمر هستند که بعد از گذشتِ زمان از قبل تعیین شده، سوپاپ پرکن بسته شده و برای پر کردن ظرف بعدی این سوپاپ باز می شود و این کار به صورت متناوب در حال جریان می باشد.

 

دستگاه گریس پرکن 

 

 

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است