انواع دستگاه پرکن

تفاوت دستگاه پرکن و دستگاه سیل القایی

تفاوت دستگاه پرکن و دستگاه سیل القایی

دستگاه پرکن یکی از پرکاربرد ترین دستگاه ها در صنعت و تولید کالاها می باشد به طوری که از دستگاه پرکن برای پر کردن انواع شیشه ها و بطری های مواد غذایی و سایر تولیدات کارخانه ها و کارگاه ها استفاده می شود. به طور کلی دستگاه های پرکن انواع متفاوتی دارند، دستگاه های پرکن مایعات، پرکن پودر و گرانول ها جز دستگاه های پرکن می باشند.

یکی دیگر از دستگاه های کاربردی، دستگاه سیل القایی است البته تفاوت دستگاه پرکن و دستگاه سیل القایی بسیار است ولی هر دو از دستگاه های مورد استفاده در صنایع غذایی و سایر کالاهای تولیدی می باشند.

 

دستگاه سیل القایی

دستگاه سیل القایی دستگاهی کاربردی در صنعت است که برای سیل کردن دهانه بطری و انواع ظروف قبل از در بندی بکار می رود. طرز کار ماشین به این صورت است که واشر مخصوص سیل القایی در داخل درب قرار می گیرد و پس از دربندی توسط ماشین یا دست به کمک امواج الکترومغناطیس با فرکانس بالا لایه فلزی داخل واشر گرم شده و لایه لاستیکی زیر خود را ذوب و به لبه درب می چسباند.

دستگاه سیل القایی اتوماتیک

کارکرد دستگاه سیل القایی اتوماتیک به این صورت می باشد که واشر را در درب بطری قرار داده و پس از بسته شدن درب بطری، ظرف ها توسط کانوایر به سادگی از زیر هد دستگاه (که بروی نوار نقاله نصب شده است)، عبور می کنند. به این ترتیب ظرف ها از میان میدان مغناطیسی ایجاد شده توسط دستگاه عبور کرده و سیل می گردد. در اثر القا جریان الکترومغناطیسی واشر القایی بروی ظرف سیل می گردد.

درباره دستگاه پرکن

دستگاه های پرکن در مدل های متنوعی تولید می شوند. از دستگاه پرکن پودری گرفته تا پرکن مایعات و … همگی در بخشی از صنایع کاربرد دارند. اسپری پرکن دستگاه اسپری پرکن به دو صورت نیمه خودکار و خودکار تولید می شوند.

دستگاه پرکن نیمه اتوماتیک از سه قسمت: پرکن، پرچ کن و تزریق گاز می باشد که در یک فیکسچر به صورت خطی قرار دارد. ابتدا اپراتور قوطی خالی را در زیر قسمت پرکن قرار داده و با فشردن پدال پروسه ی تزریق انجام می گیرد سپس با قرار دادن قوطی بعد قوطی اول در زیر هد پرچ کن قرار گرفته، بعد از قرار دادن والو برروی قوطی اول پروسه ی تزریق و پرچ انجام می گیرد .

 

دستگاه پرکن پمپی مخصوص پرکردن مایعات غلیظ از قبیل انواع روغن های شیمیایی و غذایی، مارمالاد، انواع شربت و … است. در این گونه دستگاه ها تعداد نازل یا تعداد حجم های انتظار متغییر میباشد، همچنین مقدار ریزش یا تزریق مواد با مکانیزم های مختلف قابل کنترل است.

دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک

دستگاه پرکن مایعات در چند قالب که بسته به نوع ماده و یا غلظت آن طبقه بندی می شوند که این امر در مکانیزم های پرکردن آنها و یا موادی که برای آن دستگاه استفاده می شود تاثیر دارد . مکانیزم های پر کردن در دستگاه پرکن مایعات اتوماتیک به سه دسته پمپی ، سیلندر پیستونی و ثقلی تقسیم می شوند که کاربرد هر یک متفاوت است.

دستگاه پرکن مایعات غلیظ

مایعاتی که دارای ویسکوزیته زیادی هستند جزو دسته ی مایعات غلیظ محسوب می شوند. در یک تعریف ساده، ویسکوزیته یا گرانروی مقاومت ماده دربرابر جاری شدن هست. به دلیل این ویژگی برای پرکردن این جور مایعات می بایست از دستگاه پرکن مایعات غلیظ استفاده نمود.

موادی همچون گریس ، روغن های شیمیایی با غلظت زیاد ، شیره ، عسل و مربا نمونه هایی از مایعات با گرانوری زیاد هستند که برای بسته بندی آن ها نیاز به پرکن مایعات غلیظ است. پر نمودن این گونه مایعات از حساسیت خاصی برخوردار است. زیرا مقدار تنظیمات اشتباه یا حتی طراحی اشتباه در مکانیزم پر کردن موجب خطاهای غیر قابل قبول می گردد.

بر خلاف پر کن مایعات رقیق که با کمک سیستم ثقل و وزن خود مایع پر کردن انجام می گرفت، در دستگاه پرکن مایعات غلیظ در وهله اول بهترین مکانیسم سیلندر پیستون می باشد. البته برای این کار مکانیزم های دیگری هم وجود دارد.

پیام بگذارید

کلیه فیلدهای مشخص شده با ستاره (*) الزامی است